Grenzen aangeven, een oefening!

Heb je moeite om je grenzen goed aan te voelen en aan te geven? Wees gerust, je bent niet de enige! Zo midden in de zomervakantie kan het zijn dat je je bewuster wordt van jouw grenzen. Bijvoorbeeld omdat je nu rust hebt en merkt dat je al een tijdje over jouw eigen grenzen bent gegaan. Of omdat je juist geen rust hebt en last hebt van je andere gezinsleden 😉.

Deze blog kan jou helpen om je meer bewust te worden van jouw eigen manier van reageren en om te oefenen om op een duidelijke manier je grenzen aan te geven.

Ik zal eerst wat uitleg geven over de ’touwtjesoefening’ en daarna een gedachte-experiment delen die jij direct kunt doen om meer inzicht te krijgen in jouw manier van grenzen aangeven.

De touwtjesoefening

Eerst even een stukje uitleg over een oefening die ik vaak met tieners doe. De oefening kan op verschillende manieren, maar de basis is dat je een touw om je heen legt als grens van je persoonlijke ruimte.

Ik als coach zal dan dichterbij het touw proberen te komen en we observeren samen wat er dan gebeurt. De eerste reactie is vaak vanuit een impuls/overlevingsmechanisme en is voor iedereen anders. Het is erg inzicht gevend wat deze reactie is, want het zegt veel over jouw manier van omgaan met grenzen. Uiteindelijk gaan we oefenen met het geven van een bewuste reactie die duidelijk is en bij jou past.

Het doen van de oefening is natuurlijk het krachtigst, maar omdat ik van mening ben dat de les uit deze oefening voor iedereen relevant is, en niet iedereen bij mij langs kan/wil komen, zet ik in deze blog de oefening om in een toepasbare les voor jou als lezer. Of je nou een ouder bent of een tiener, of geen van beiden!

Een waardevol voorwerp

Ik neem je mee in gedachte-experiment, het is niet lang, neem even de tijd dit rustig te lezen en te overdenken (of nu eerst snel en op een ander moment nogmaals rustig).

1. Denk aan een voorwerp dat belangrijk voor je is (en niet al groot). Misschien je telefoon, een sieraad, een kunstvoorwerp of huisdier, wat dan ook. Zie je t voor je?

2. Stel je voor dat je dat neerlegt in een ruimte en enkele stappen achteruit doet.

3. Vervolgens komt er iemand de ruimte binnen en die wil het voorwerp meenemen.
Hoe reageer je? Blijf je staan, zet je een stap naar voren, of juist naar achteren?

4. Probeer je nu eens hetzelfde voorwerp voor te stellen in dezelfde ruimte, maar nu leg je het vlak voor je voeten neer. Er komt weer iemand de ruimte binnen, hoe reageer je nu?

Omdat het voorwerp dichtbij je ligt ben je waarschijnlijk zekerder van je zaak dat de ander het niet zomaar mee zal nemen. Want de ander moet erg dicht bij jou komen daarvoor en daarmee ook over z’n eigen grens gaan. En dat doen de meeste mensen toch liever niet…

Bovendien: als je jezelf zekerder voelt sta je ook meteen anders. Probeer het je maar eens voor te stellen. Waarschijnlijk sta je rechterop, adem je meer vanuit je buik en als je praat is je stem lager. En dat maakt indruk op de ander! 🦚

Het is van mij!

Als iemand iets van je wilt, wat je niet wilt geven (dat kan een voorwerp zijn, maar ook een dienst) of als iemand te dichtbij je komt (fysiek of emotioneel), dan kan het helpen om je voor te stellen dat je dat wat de ander wilt hebben dichtbij jezelf houdt. Het ligt niet voor het oprapen, jij hebt het vast, het is van jou! En probeer vanuit die gedachte dan te reageren op de ander.

Een praktisch voorbeeld voor alle leeftijden:

Iemand wil samen met jou een spelletje doen maar jij gaat liever lekker even op de bank tv kijken. In dit geval wil de ander tijd en aandacht van jou, wat jij niet wilt geven (en dat is prima!). Probeer je je dan voor te stellen dat je de tijd en aandacht als voorwerpen in je handen houdt of vlakbij je op de grond hebt liggen en merk op hoe je je voelt. En geef vanuit dat gevoel antwoord op de vraag.

Probeer het maar eens! En ik zou het heel leuk vinden om van je terug te horen hoe het je heeft geholpen! 😊

Tot slot

Is grenzen aangeven lastig in jullie gezin, voor jou als ouder of voor jou als tiener? Dan heb ik daar een hele waardevolle (gezins) training voor: Grensvol communiceren! Kijk op https://www.tamarcoaching.nl/grensvol-communiceren/ voor meer informatie.

Heb jij een tiener die veel denkt en veel voelt en is grenzen aangeven iets waar hij/zij mee worstelt? In een aantal coaching sessies kunnen we thema’s zoals grenzen, en ook onzekerheid, emoties en vriendschappen, behandelen zodat je tiener nieuwe inzichten en vaardigheden krijgt!

Neem gerust contact op, ik hoor graag van je en denk graag mee wat het meest passende is voor jullie!

Met stralende groet ☀,

Tamar

2 gedachten over “Grenzen aangeven, een oefening!”

  1. Mooi gedachte experiment! Als ik er bewust over nadenk dan voelt het inderdaad anders, alleen nu nog proberen toe te passen in real life…

    1. Dankje voor je reactie! Ja het toepassen kost tijd, gun jezelf de tijd daar ook voor, bewuster worden van je reactie is al een eerste belangrijke stap! Succes ermee 💪🏼.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Scroll naar boven